tirsdag, august 16, 2005

Nye spil

Som konsekvens af min aktuelle krigsspils-nostalgi-revival-følelse, eller hvad man nu skal kalde det, er jeg blevet den lykkelige ejer af endnu en række spil.

For det første er der to små krigsspil fra Avalanche Press, Alsace 1945 og Gazala 1942. Som titlerne mere end antyder, er der tale om spil om Anden Verdenskrig. Fælles for dem begge er at de kommer i en lillebitte æske, har medium-komplekse regler, 140 brikker og et kort (Gazala-kortet er større end Alsace-kortet).

Komponenterne til Alsace 1945
Komponenterne til Alsace 1945

Komponenterne til Gazala 1942
Komponenterne til Gazala 1942

Det sidste nye spil i denne omgang er intet mindre end et figurkrigsspil fra Games Workshop, Battle of Five Armies! "Jamen Jens", siger du nok, "du er jo ikke figurspiller?!". Næh, godt nok ikke, og spillet var da også et impulskøb, idet jeg hørte om det, fandt ud af at Fantask havde det og købte det, alt sammen på samme dag. Men jeg faldt for beskrivelsen af det: Spillet simulerer naturligvis Femhæreslaget, som beskrevet i Hobbitten. Figurerne er små - 10 mm - men man benytter så heller ikke enkeltfigurer for sine tropper, men derimod sammenhængende rækker af soldater.

På meget u-gamesworkshopsk manér er spillet stand-alone, dvs. der kræves ikke andet end hvad der er i æsken for at spille slaget (den primære faktor der lokkede mig til). Reglerne er selvfølgeligt generiske (er efter sigende baseret på deres Warmaster-regler), og GW har da også udgivet andre figurer, hvis man har lyst til at spillet andre scenarier med de samme regler.

Komponenterne til Battle of Five Armies
Komponenterne til Battle of Five Armies

Om figurerne skal males ved jeg ikke endnu, så nu får vi se. Jeg tror jeg vil prøve at få stablet et spil på benene, og hvis spillet efterfølgende viser sig at være fantastisk, kan det jo være jeg får blod på tanden til at smukkesere komponenterne efterfølgende...

Regelsættet er på 96 sider, men da de er layoutet og skrevet på vanlig GW-manér (store skrifttyper, mange billeder), er det ikke så skræmmende som det måske kunne lyde. Efter sigende har GW ikke udgivet særligt mange eksemplarer af spillet, så måske det allerede er ved at være en sjældenhed...

I hvert fald har jeg nok at tage mig til nu på krigsspilsfronten. :-)

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start