tirsdag, januar 17, 2006

KBK: Byzantium, St. Petersburg - the Banquet, Money

Til denne gang i KBK var det aftalt at vi skulle prøve Martin Wallace's nyhed fra sidste Essen-messe, Warfrog-spillet Byzantium. Jeg havde fået læst regler (sådan da), i hvert fald godt nok til at jeg kunne viderebringe dem til de andre spillere; Rasmus, Jorid, Søren og Ken. Nu er Byzantium kun et 4-personers spil, så Ken og jeg spillede sammen.

Byzantium er et typisk Martin Wallace "crossover" spil: Tysk og abstrakt i sine spilmekanismer, men alligevel med mere forbindelse til sit tema end man normalt ser i tyske spil. Situationen i spillet er den oprindelige muslimsk/arabiske ekspansion, og de resulterende kampe mod det Byzantiske rige. Hver spiller repræsenterer, ja jeg ved faktisk ikke helt hvad, men i hvert fald har man et ben i begge lejre, styrer hære på begge sider og indtager byer for både araberne og Byzans. Man scorer også points for begge sider i konflikten, og til sidst er ens slutscore summen af de to tal, forudsat at det ene tal ikke er over dobbelt så højt som det andet, i hvilket fald man kun scorer det højeste af tallene.

Sit overbevisende tema til trods, virkede Byzantium som et mærkeligt misk-mask af et abstrakt tysk spil, og et gammeldags køb-hære-og-angrib-de-andre-og-slå-en-masse-terninger spil. Sandt at sige var det ikke nogen stor succes for mig, og det til trods for at Ken og jeg hev en snæver sejr hjem. "Slå på de andre" aspektet virkede for arbitrært, da det ikke var til at se hvorfor det lige skulle være bedre at slå på f.eks. Jorid end Rasmus. Så i sidste ende endte man med bare at vælge et offer tilfældigt, til offerets store utilfredshed. :-) I hvert fald har jeg ikke meget til overs for den type spil mere, så Byzantium er ikke noget der står højt på min spille-ønskeseddel længere. At jeg så har et eksemplar liggende uspillet derhjemme er lidt surt, men det vil sikkert blive solgt en dag.

Efterfølgende prøvede vi St. Petersburg, som med den nye, lille udvidelse fra Spielbox-bladet har fået en rennæssance i KBK. Ikke at udvidelsen ændrer så meget: Den består af en lille håndfuld nye kort, som blandes i de forskellige bunker fra start. Der er et par nye bygninger, men de fleste kort er nogle nye lilla, "engangs-kort", som man trækker op på hånden, og i en senere tur kan spille for at udløse en effekt. Umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til ikke at bruge udvidelsen, da den ikke er "skadelig" for spillet på nogen måde, og til gengæld giver lidt fornyelse. Gad vide, om/hvornår udvidelsen bliver implementeret i Westpark Gamers' PC-udgave af spillet?

Som aftenens sidste spil insisterede Rasmus på den nyeste (i KBK i hvert fald) Knizia-filler, kortspillet Money, som Rasmus, Teis og jeg kastede os over. Og nu er jeg jo ikke meget for at skrive dårligt om Knizia, men Money føltes altså lidt rutine-præget: Fordel nogle kort blandt spillerne, benyt nogle obskure og sindrige mekanismer til at fordele tilføje flere kort til folks hænder, og find til sidst en slutscore for hver spiller, baseret på et hav af mystiske kriterier. Jeg var i hvert fald behørigt skuffet, og har ikke nogen interesse i at spille Money igen. Og hvorfor egentlig også, når både High Society, For Sale, Geschenkt, Fairy Tale og masser af andre fillere er sjovere? :-)

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start