fredag, august 19, 2005

Fading Legions

Frederik kom forbi til endnu et spil Fading Legions, denne gang slaget ved Maranga. Ligesom det scenarie jeg havde spillet solo i sommerferien (Ctesiphon), var Maranga også et slag som kejser Julian udkæmpede mod perserne i forbindelse med hans felttog dér. Ligesom sidst styrede jeg romerne, mens Frederik fik æren af at kontrollere de persiske tropper.

Startpositionen ved Maranga.
Startpositionen ved Maranga.

Startopstillingen minder en del om den ved Ctesiphon: Romerne har en række legioner i midten, med lidt blandet kavaleri på begge sider. Perserne har en række svage falangister i midten, en række elefanter i reserve, og stærkt kavaleri på begge flanker. Især er persernes højre flanke her stærk, idet den består af 6 enheder tungt kavaleri, som virkelig kan lave noget ravage.

Jeg fik dog initiativet, og kunne angribe Frederiks tunge kavaleri med mit blandede. Derfor blev resultatet på den flanke ikke så ensidigt som Frederik kunne have håbet på, omend han stadig endte med at vinde slaget på flanken. På den anden flanke var det mere lige. Og i centrum? Tja, mine legioner avancerede efter bedste evne, men mødte overraskende hård modstand fra falanksen, som også i dette scenarie er forstærket med noget let infanteri. Lidt uheldigt for mig, synes jeg, men det siger jeg jo så ofte. :-) I hvert fald gik det helt galt for de brave romere, og Julian og hele hans hær blev rendt over ende.

Det ser ikke godt ud for kejser Julian!
Det ser ikke godt ud for kejser Julian!

Men endnu et sjovt scenarie Fading Legions. Jeg er stadig meget imponeret af mekanismerne i spillet: Meget simplere end i GMT's Great Battles of History, men i virkeligheden en næsten lige så god simulation - sikkert bedre på nogle punkter. Antallet af terningslag er lidt overdrevet, men GBoH er jo heller ikke for god på dette punkt.

Jeg mangler dog desperat et "hjælpeark" af en slags, hvor man på et sted kan se Sequence of Play, samt karakteristika for de enkelte enhedstyper, og underligt nok er der ikke et sådant i Fading Legions. Jeg blev derfor ret overrasket da jeg efterfølgende sad og kiggede i Fading Legions' søsterspil, Hannibal at Bay, hvor der er et sådant ark! Hannibal at Bay er jo som bekendt det første spil i serien, så det lyder som en typisk Avalanche-brøler at de har droppet arket i det efterfølgende spil. Arket i Hannibal at Bay er ret godt, men indeholder ikke alle de informationer jeg ønsker, så jeg bliver nok nødt til at lave et selv.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start